کد مطلب:320446 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:269

هیأتهای بین المللی بهائی (بیت العدل اعظم)
شوقی افندی، در 9 ژانویه 1951م (1328ش، شش سال قبل از درگذشت خود)، پیامی برای تأسیس هیأتهای بین المللی بهائی (بیت العدل اعظم) به تمام مراكز بهائی جهان ابلاغ كرد و گفت:

... به محافل ملیه در شرق و غرب تصمیم خطیر و تاریخی تأسیس اولین شورای بین المللی بهائی را ابلاغ نمایید... درجه ی رشد كنونی محافل نه گانه ی ملی- كه با كمال جدیت، در سراسر عالم بهائی به خدمات امریه قائمند- مرا بر آن میدارد كه تصمیم تاریخی فوق را كه بزرگترین قدم، در سبیل پیشرفت نظم اداری حضرت بهاء الله در سی سال اخیر محسوب است، اتخاذ نمایم. این شورای جدید التأسیس عهده دار انجام سه وظیفه می باشد:

اولاً: با اولیای حكومت اسرائیل ایجاد روابط نمایید.

ثانیاً: مرا در ایفای وظایف مربوطه به ساختمان فوقانی مقام اعلی، كمك و مساعدت كنید.

ثالثاً: با اولیای كشوری، در باب مسائل مربوط به اموال شخصیه داخل مذاكره شود و چون این شورای كه نخستین مؤسسه ی بین المللی و اكنون در حال جنین است - توسعه یابد، عهده دار وظایف دیگری خواهد شد و به مرور ایام به عنوان محكمه ی رسمی بهائی شناخته شده و سپس به هیأتی مبدل می گردد كه اعضایش از طریق انتخاب، معین می شوند، و ظهور كامل ثمرات آن، وقتی است كه مؤسسات متفرعه ی عدیده آن، تشكیل گشته، به صورت مركز اداری بین المللی بهائی، در جوار روضه ی مباركه و مقام اعلی- كه مقر دائمی آن خواهد بود- انجام وظیفه نماید. شایسته است این ابلاغیه را به وسیله ی لجنه ارتباط منتشر نمایید. [1] .

موافقت دولت اسرائیل با بسط موقعیت و گسترش اراضی بهائیان در اسرائیل، نتیجه ی سیاست آمریكا و صهیونیسم بود كه برای تقویت بهائیان و مركز جهانی آنان و گسترش فعالیت بهائیت در دیگر كشورها و حفظ منافع اسرائیل - به ویژه در كشورهای اسلامی - انجام گرفت. همزمان با طرح نقشه های جهانی بهائیان برای گسترش مراكز بهائی در كشورهای مختلف- كه محفل بهائیان آمریكا طرح و با برنامه های اطلاعاتی اسرائیل هماهنگ شده بود- چنین مساعدتهایی از جانب اسرائیل، سازمان و رهبران صهیونیسم امری اجتناب ناپذیر به شمار می آمد.

بر این اساس، شوقی افندی تصمیم گرفت به كمك اسرائیل، دو كار اساسی را تحقق بخشد:

1. احداث تأسیسات مركز جهانی بهائیان در اسرائیل، ضمن سامان بخشیدن به سازمان رهبری بهائیان؛

2. رفع بزرگترین مانع رهبری شوقی افندی، یعنی بازماندگان خانواده اعضان و افنان كه حاضر به همكاری با او و قبول زعامتش او نبودند. [2] .

او از طرفی به چاپلوسی نزد دولت اسرائیل پرداخت و از طرفی، در پی جلب كمكهای مادی و گسیل آنها به سوی اسرائیل برآمد. وی در تلگراف 15 دسامبر 1915م برابر با (24 آذر ماه 1330) درباره ی حمایت دولت اسرائیل از اموال غیر منقول موجود در اسرائیل، برای اطلاع محفل ملی بهائیان ایران می نویسد:

به یاران بشارت دهید كه پس از مدتی بیش از پنجاه سال، كلیدهای قصر مزرعه توسط اولیای حكومت اسرائیل تسلیم گردید. این مكان مقدس تاریخی - كه حضرت بهاء الله پس از خروج از سجن عكا در آن اقامت فرمودند - اكنون مفروش می گردد، تا هنگام افتتاح باب تشرف، برای زیارت زائرین مهیا باشد. توصیه می شود هفت قالی به قطع تقریبی سه متر در پنج متر به عنوان عباس ادیب در بیروت ارسال گردد. [3] .

او در تلگرافی دیگر (در 24 دسامبر 1951 م) برای محفل ملی بهائیان آمریكا، آشكارا تأیید كرد كه با تشكیل دولت اسرائیل و حمایت آنها، كار احداث مركز جهانی بهائیان و تشكیل سازمان رهبری بهائیان، امكانپذیر شده است و این امر، از بركت وجود دولت جدید التأسیس اسرائیل است:

این شروع عظیم- كه در عقد اول قرن دوم بهائی، مقارن تأسیس دولتی مستقل و جدید در ارض اقدس، شروع گردید- در نتیجه پیدایش دولت مزبور، تقویتی بسزا یافت و بر اثر تحقق یك رشته وقوعات متوالیه ذیل در ارض اقدس، پیشرفت سریع حاصل نموده است:

1. ساختمان قسمت فوقانی مقام اعلی- كه مقدسترین مشروع بین الملل و در تاریخ امرالله بی نظیر است- در قلب جبل كرمل آغاز گردید.

2. هیأت بین المللی بهائی، در جوار اعتاب مقدسه تشكیل گردید. این هیأت طلیعه تأسیس بیت العدل عمومی، یعنی اعظم قوه تشریع نظم اداری جهان آرای بهائی است كه به بنیانش الهی و حال بدایت ظهور و بروز آن است.

3. اماكن تاریخی مربوط به ایام سجن حضرت بهاءالله و عبدالبهاء، تملك و تعمیر و تزیین گردید و دولت جدید التأسیس، آنها را رسماً جزء مقامات متبركه شناخت و از پرداخت مالیات معاف نمود. این مقامات، اكنون نزهتگاه و مورد نظر و توجه عموم مردم است.

4. مذاكرات رسمی با متصدیان اداری مركزی بلدیه این حكومت برای دو منظور آغاز گردید:

الف) آنكه اراضی حول روضه ی مباركه شارع آیین نازنین در حوالی عكا - كه اكنون مورد تهدید است - برای نسلهای آینده محفوظ ماند.

ب) آنكه املاك وسیعه واقعه در جوار مرقد مبارك حضرت اعلی - كه بینهایت لازم و ضروری است - خریداری شود، تا به فرموده حضرت عبدالبهاء، مشروعات تابعه حول مؤسسات، دو ركن اعظم، ولایت امر و بیت العدل اعظم در این اراضی بنیان گردد.

5. برای آنكه در مستقبل ایام، مشرق الاذكاری بر فراز جبال كرمل مرتفع گردد، نقشه ی لازم تهیه گردید. بنای این مشرق الاذكار، نشانه ی ضروری و بارزی از پیشرفت روزافزون نظم اداری بین المللی امرالله خواهد بود.

6. چهار كنفرانس - كه در خارج از مركز بین المللی امرالله، در قطعات مختلفه عالم در آینده تشكیل خواهد شد، نشانه ی آغاز اقدامات امریه در بین قاره ها بوده و یازده محفل روحانی ملی، در آن شركت خواهند نمود. انعقاد این كنفرانسها مبشر شروع مرحله نهایی، برای اجتماع نمایندگان جوامع كلیه ی كشورهای مستقل و اقالیم مهمّه تابعه و جزایر مختلفه در سراسر جهان خواهد بود. اكنون وقت آن رسیده كه توأم با اقدامات ششگانه ی فوق، موضوعی كه اضطراراً مدتی به تعویق افتاده بود، به مرحله عمل درآید و آن، تعیین ایادی امرالله بر طبق نصوص الواح وصایای حضرت عبدالبهاء است كه اولین عده آنها، بالغ بر دوازده نفر میباشند و به تعدادی مساوی از ارض اقدس و قطعات آسیا، آمریكا و اروپا انتخاب شده اند. این اقدامات اولیه، مقدمه تحقق كامل مشروعی است كه حضرت عبدالبهاء در كتاب وصایا پیش بینی فرموده اند و با تمهیدات اولیه جهت تشكیل هیأت بین المللی بهائی- كه بعداً به بیت العدل عمومی تبدیل خواهد شد- همدوش و هم عنان است كه این مشروع جدید التأسیس حلقه ی اتصال دیگری برای تحكیم روابط مركز دائم الاتساع بین المللی امرالله با جامعه ی پیروان در سراسر عالم و راه را برای مبادرت به اقدامات دیگر به منظور تقویت اساس نظم اداری بهائی هموار می سازد.... 29 [4] .

"پرفسور نرمان تیویج" كه دادستان اسبق حكومت فلسطینی و یكی از شخصیتهای سیاسی و حقوقی اسرائیل میباشد به پاس خدمات بهائیان به اسرائیل نوشت:

امر بهایی كه مركز آن حیفا و عكا است و این مدینه زیارتگاه پیروان آن است به درجه ایی از پیشرفت و تقدم نایل گشته كه مقام دیانت جهانی و بین المللی پیدا كرده است.

به نوعی نرمان نیویچ بهاییت را در ردیف سه دین "یهودی، مسیحی و اسلام" به رسمیت شناخته و می گوید:

اكنون فلسطین را نباید فی الحقیقه منحصراً سرزمین سه دیانت محسوب داشت؛ بلكه باید آن را مركز و مقر چهار دیانت به شمار آورد، زیرا امر بهایی كه مركز آن حیفا و عكاست و این دو مدینه زیارتگاه پیروان آن است به درجه ای از پیشرفت و تقدم نائل گشته كه مقام دیانت جهانی و بین المللی را احراز نموده است. و همان طور كه نفوذ این آیین در سرزمین مذكور روز به روز رو به توسعه و انتشار است در ایجاد حسن تفاهم و اتحاد بین المللی ادیان مختلفه عالم نیز عامل بسیار مؤثری به شمار می آید. [5] .

از طرفی شوقی افندی از وظائف شورای بین المللی بهائیان، رابطه با دولت اسرائیل بیان می كند و حمایت از اسرائیل را به همه دولت های جهان ترجیح می دهد و تأسیس شعب محافل روحانی و ملی بهائیان را فقط در ارض اقدس و بر حسب قوانین حكومت جدیدالتأسیس اسرائیل ممكن می داند. [6] .

و نقشه ی ده ساله كه شامل 28 هدف است. این اهداف بنابر خواست شوقی افندی، باید توسط "چارلز میسن ریمی" پیاده میشد.


[1] مجله اخبار امري، ارگان محفل ملي بهائيان ايران، آذر و دي 1329 ش، ش 8-9 ص 4-5، -اسماعيل رايين، انشعاب در بهائيت، ص169 - 170.

[2] سيد محمد باقر نجفي، بهائيان، ص 675.

[3] مجله اخبار امري، ارگان رسمي محفل بهائيان ايران، ش 8-9، آذر و دي 1329 ش.

[4] همان، ش 9، دي 1330 ش، ص 3.

[5] اسماعيل رايين، انشعاب در بهائيت، ص 169-170؛ - قرن بديع، قسمت چهارم، ص 162.

[6] دكتر زاهداني، بهائيت در ايران، ص 257. مركز اسناد انقلاب اسلامي، ج سوم، 1384ش.